Digitaliseren moeten we leren. Nu is dé perfecte tijd

Veel docenten in het voortgezet onderwijs draaien overuren. Lessen digitaliseren, contact houden met de leerlingen via Skype, mail of WhatsApp en ondertussen ook het eigen huishouden runnen en voor eventuele eigen kinderen zorgen. Pittige tijden, maar ook een periode waarin mooie initiatieven ontstaan, docenten elkaar meer helpen dan ooit en voor elkaar klaarstaan. Daarom 4 positieve verhalen van VO-Docenten vanuit heel Nederland. In deze blog het verhaal van Zakia El Hani. 

Zakia El Hani2 (1)
header-bottom Created with Sketch.

Online lesgeven, geplande opdrachten omgooien en nóg strakkere planningen maken.  Net zoals voor alle docenten, zijn het ook voor de Amsterdamse docente D&P Zakia El Hani lastige tijden. Toch ziet ze het enorm positief in. “Dit lijkt me een ontzettend mooie oefening voor docenten én leerlingen op het gebied van digitalisering.”

Gemotiveerd en optimistisch; deze twee woorden omschrijven Zakia perfect. Natuurlijk werkt ook zij keihard om alle lessen te digitaliseren, maar juist dát is wat haar zo enthousiast maakt. “Ik ben gewend aan werken met computers, maar ik weet dat andere docenten hier minder ervaren mee zijn. Nu is iedereen verplicht om zich hierin te verdiepen, waardoor we binnen no-time een inhaalslag maken."

Digitaliseren kun je leren
Zakia ziet deze situatie daarom rooskleurig in. “Het is even omschakelen voor docenten en leerlingen, maar ook enorm leerzaam. Voor docenten, omdat niet iedereen veel ervaring heeft met het werken via de computer. En voor leerlingen, omdat ze vaardiger worden in computergebruik. Ze weten alles van social media, maar ze weten soms niet hoe ze een bijlage moeten toevoegen aan een mail.”

“Sommige leerlingen weten niet hoe ze een bijlage moeten versturen in een mail”

Inspelen op de situatie
De docente D&P, een oriëntatievak waarin leerlingen zelf een richting kunnen kiezen, speelt met haar lessen goed in op de situatie. Omdat het vak zoveel verschillende takken heeft, zoals koken, houtbewerking en mens & omgeving, moet ze veel verschillende invalshoeken bedenken om alle lessen goed aan te laten sluiten. Want niet iedereen heeft bijvoorbeeld thuis een groot kookeiland staan. 

Logische agenda’s 
“De roosters van de leerlingen plannen we zo logisch mogelijk in. In hun agenda’s zetten we een reminder waarin we vragen of ze al gegeten hebben. Zo niet; dan kunnen ze een paar lekkere recepten downloaden die onze docenten hebben ingestuurd en klaarmaken voor hun gezin.”

Tips om de leerlingen te blijven enthousiasmeren
Hoewel Zakia positief is, weet ze ook dat het soms moeilijk kan zijn om leerlingen digitaal te enthousiasmeren. Daarom geeft ze nog enkele tips.

  • Neem je les op, zodat leerlingen terug kunnen kijken als ze iets niet begrijpen.
  • Verwacht niet te veel en maak het leerlingen niet te moeilijk. Anders raken ze gedemotiveerd.
  • Bied de leerlingen structuur via bijvoorbeeld een wekelijkse planning. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.
  • Gebruik tools die leerlingen leuk vinden, zoals Kahoot, Socrative, woordwolken en kijkopdrachten.

 

Cookie melding

Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. 

Textbaloon Doe jij al mee?