Een crisis waarin alle scholen en docenten samenwerken

Veel docenten in het voortgezet onderwijs draaien overuren. Lessen digitaliseren, contact houden met de leerlingen via Skype, mail of WhatsApp en ondertussen ook het eigen huishouden runnen en voor eventuele eigen kinderen zorgen. Pittige tijden, maar ook een periode waarin mooie initiatieven ontstaan, docenten elkaar meer helpen dan ooit en voor elkaar klaarstaan. Daarom 4 positieve verhalen van VO-Docenten vanuit heel Nederland. In deze vierde blog het verhaal van Lucelle Deneer-Comvalius uit Apeldoorn. 

Lucelle Deneer-Comvalius2
header-bottom Created with Sketch.

Waar docenten en scholen normaal ‘concurrenten’ van elkaar zijn, werkt nu iedereen samen. Grenzen verdwijnen en docenten helpen elkaar, merkt docente Lucelle Deneer-Comvalius uit Apeldoorn op. “Elke docent maakt op het gebied van digitalisering enorme stappen. Alsof je in een soort bootcamp zit. En iedereen moedigt elkaar aan. Door, door, door!”

Lucelle, docente geschiedenis, maatschappijkunde en Leraar van het jaar 2019, noemt zichzelf een oldtimer. “Ik doe veel aan gamification; lesgeven door middel van klassikale spellen. Ik ben minder ontwikkeld in digitaal lesgeven. Maar nu moet ik wel, er is geen andere manier. Vorige week zat ik tegen een zenuwinzinking aan, maar nu maak ik zoveel stappen. En dat is geweldig!”

Alle scholen en docenten zijn één
Wat Lucelle vooral fantastisch vindt, is het feit dat alle docenten en scholen elkaar helpen. “Vooral wanneer de open dagen plaatsvinden, zijn scholen meer naar binnen gericht. Ze focussen zich op hun eigen school en onderscheidende punten. Maar die verschillen en grenzen zijn nu totaal weggevaagd. Er wordt zoveel informatie gedeeld. Of het nu gaat om een openbare school in Almere of een christelijke school op de Veluwe, scholen helpen elkaar.”

Van laptop uit het raam naar binnen een halfuur klaar
“Dinsdag om half 12 stond ik op het punt mijn laptop uit het raam te gooien omdat ik een programma niet begreep. Ik stuurde een berichtje in een WhatsApp-groep met docenten, en had binnen 1 minuut antwoord en was binnen een half uur klaar. En daar word ik intens gelukkig van. Docenten verenigingen zich.”

Wijslijst.nl
Maar deze grote hoeveelheid aan beschikbare informatie overrompelt ook veel docenten. Zelf uitzoeken of een tool wel of niet goed werkt, kost bovendien veel tijd. Daarom is in maart de site Wijstlijst.nl de lucht in gegaan. Op deze website worden bruikbare tools geplaatst die gescand zijn door aangesloten docenten. “Er wordt gekeken naar de privacyregels, hoe de tool werkt en hoe gebruiksvriendelijk het is.”

We doen het allemaal samen
Op deze manier hoeven docenten niet meer zelf elke tool in te duiken en alles te ontdekken. Lucelle: “En weet je wat ik nou zo leuk vind? Je zou denken dat minder digitaal begaafde mensen, zoals ik, niet gevraagd zouden worden om hieraan mee te werken. Maar ze vroegen me juist wél. We doen het echt allemaal samen.”

Cookie melding

Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. 

Textbaloon Doe jij al mee?