Gastblog - Voorkom geldschulden met financiële educatie op het VO

De financiële kennis van leerlingen in het voortgezet onderwijs is zorgwekkend, volgens economiedocent Erik van Dijk. Hij geeft daarom leerlingen les in het vak financiële educatie. En dat vak moet volgens hem gegeven worden op elke middelbare school. Lees waarom. 

Economiedocent Erik van Dijk wil dat financiële educatie verplicht wordt op het voortgezet onderwijs
header-bottom Created with Sketch.

Economiedocent Erik van Dijk vraagt zijn leerlingen zo nu en dan wie er van hen een spaarrekening heeft. Vaak gaan er één, soms twee handen de lucht in. En op de vervolgvraag wat er dan op de rekening staat, komt meestal het antwoord: ‘geen idee’. De financiële kennis van leerlingen op het VO is zorgwekkend, vindt Erik. Daarom kijkt hij verder dan de economieboeken en geeft hij het vmbo, havo en vwo les in het vak financiële educatie.

Erik van Dijk is econoom pur sang. Na een 24 jaar lange carrière in het bedrijfsleven maakte Erik in 2006 een overstap naar het onderwijs, vanuit zijn voorliefde voor het vak economie en zijn wens om met jongeren te werken. Tijdens zijn lessen economie kwam al snel het besef dat jongeren niet bezig zijn met geldzaken. “Economie is keuzes maken. Jongeren staan daar te weinig bij stil. Komt er 50 euro binnen, dan kan je ook maar 50 euro uitgeven. Voordat ze dat begrijpen, ben ik soms een hele les verder.”

Wat is een hypotheek?
Het belang van financiële educatie is volgens Erik enorm groot. Financieel voorlichtingsinstituut Nibud ziet ook de noodzaak. Volgens Nibud komen mensen die in hun jeugd leren omgaan met geld, later financieel minder in de problemen. Dus geeft Erik meerdere uren per week les in financiële educatie, volgens hem vrij vertaald: verantwoord geldgedrag. “Ik leg leerlingen uit hoe je omgaat met geld. Hoe vraag je bijvoorbeeld een hypotheek aan? Zoiets leren ze anders nooit.”

“Komt er 50 euro binnen, dan kan je ook maar 50 euro uitgeven. Voordat leerlingen dat begrijpen, ben ik soms een hele les verder.”

Gezond en verantwoord geldgedrag
De lessen van Erik zijn voor elke type leerling relevant. Hoe leer je budgetteren? Waarom spaar je eigenlijk? Wat kost het afsluiten van een scooterverzekering? Wat houdt premie betalen in? Al zijn lessen hebben hetzelfde doel: schulden voorkomen. “Schulden zijn niet nodig, maar ontstaan wél. Ik leer jongeren gezond en verantwoord geldgedrag aan. Als ze dan later een huis willen kopen, staan ze er financieel goed voor. En dat gun ik ze.”

Een belangstellende koningin Maximá
Steun krijgt de docent financiële educatie uit alle hoeken. Ouders geven aan enorm blij te zijn dat hun kinderen leren omgaan met geld. Andere economiedocenten zijn enthousiast. Nibud.nl en Wijzeringeldzaken.nl leveren veel lesmateriaal aan.

Daarnaast zet Erik zijn lessen in de kijker. In 2017 mochten hij en zijn klas de beurs in Amsterdam openen, op uitnodiging van het platform Wijzer in geldzaken. Daarna reden ze door naar de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in de Jaarbeurs Utrecht, waar ze bij een stand van het platform informatie uitdeelden. Daar ontmoetten ze koningin Maximá, erevoorzitter van Wijzer in geldzaken, die aangaf het ontzettend goed te vinden dat ze bezig waren met dit onderwerp.

 “Dankzij hun financiële kennis staan mijn leerlingen er laten goed voor als ze een huis willen kopen. En dat gun ik ze.”

Wie kan budgetteren staat sterker
Maar volgens Erik is er nog een lange weg te gaan om het vak financiële educatie verplicht te maken op elke middelbare school. Het ministerie van Onderwijs geeft aan dat de lespakketten worden herzien, maar het is niet bekend of financiële educatie een vast onderdeel wordt. Tot die tijd blijft Erik zich inzetten om financiële educatie in het lescurriculum op te nemen.

Wie kan budgetteren, staat later sterker. Daarom roept Erik van Dijk ook andere docenten op om samen met hem na te denken over de lessen.

Cookie melding

Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag. 

Textbaloon Doe jij al mee?