Coach worden in het voortgezet onderwijs: Jor den Besten heeft er specifiek voor gekozen. Als onderwijscoach helpt hij docenten met onderwerpen als werkdruk, motivatie en activerende werkvormen.
Docenten die zijn aangesloten bij Docent Direct kunnen gratis gebruikmaken van de coachingsvaardigheden van Jor den Besten.
Even voorstellen: Jor den Besten. Woonachtig in Sliedrecht. Jor is een docent met dan tien jaar leservaring in het middelbaar en voortgezet onderwijs. Zijn onderwijservaring deed hij op in exacte vakken: wiskunde en natuurkunde. In 2018 besloot hij fulltime coach te worden in het onderwijs. Op zijn website staat te lezen “Voor de klas leerde Jor om zichzelf te ontplooien tot een waar ‘mensenmens’. Empathisch vermogen, pedagogische vaardigheden en didactische spitsvondigheden werden steeds meer vertrouwd en op de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht tot een professioneel niveau getild.”. Docent Direct stelde Jor een aantal vragen.
“Er zijn meerdere dingen leuk aan het voortgezet onderwijs. Je ziet dat docenten enorm begaan zijn met de doelgroep en met de maatschappij. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze in zekere mate idealist zijn. Of wereldverbeteraar ;-). Verder is er ook een praktische kant. Bij sommige disciplines, bijvoorbeeld geschiedenis of aardrijkskunde, ligt een vak als leraar al snel voor de hand als beroep. Maar het belangrijkste is denk ik dat docenten gepassioneerd zijn over hun vak. Ze willen leerlingen iets bijbrengen; hen met passie en vuur overtuigen.”
“Tweeledig. Lesgeven is net zo druk als hoe je dat zelf ervaart. Als dingen niet gaan zoals je zou willen, dan is ‘druk’ soms een gemakkelijk argument. Bovendien er geen sprake van continue werkdruk; de werkdruk kent pieken en dalen. Maar lesgeven is wel intensief. Na zeven uur doceren moet je even opladen. Bijvoorbeeld door op je gemak wat opdrachten na te kijken. De Wet passend onderwijs zorgt er daarnaast voor dat sommige leerlingen in je klas complexe eigen kenmerken kunnen hebben. Regelmatig zijn probleemleerlingen onderdeel van de groep. Ook zorgleerlingen participeren op normale scholen. Het opvoedkundige aspect wordt daardoor soms erg groot.”
“Dat hangt af van de persoon die ik coach. Bij de generatie die al langer meedraait in het onderwijs, merk je dat vernieuwing lastig is. Daar probeer ik me te richten op innovatie. De jongere generatie mist soms leservaring. Didactiek en overwicht spelen dan een grotere rol.“
“Scholen vinden het lastig om een ‘lerende organisatie’ te zijn. Er is binnen een school vaak veel schroom om te leren van elkaar. Ik vind dat je je juist kwetsbaar moet durven opstellen. Dat betekent ook: collega’s in jouw les mee laten kijken.”
“Begin nooit uitgeblust aan een les. Als je vooraf al verwacht dat een les zwaar of moeilijk wordt, dan wordt het ook een moeilijke les. Een selffulfilling prophecy heet dat.”
Zomervakantie. Tijd voor ontspanning. Wij verzamelden enkele documentaires die je gezien moet hebben als docent. Ontspannend, inspirerend én educatief!
Lesgeven vanuit huis is (grotendeels) verleden tijd. Docent Direct zocht uit wat VO-docenten het meest hebben gemist tijdens de coronacrisis. Één onderdeel springt eruit.
Je voelt je prettig voor de klas. Toch twijfel je of jouw huidige functie of school wel bij je past. Mogelijk bevalt de schoolcultuur je niet. Of begint de reisafstand je tegen te staan. Er zijn verschillende redenen waarom VO-docenten van baan wisselen.
Zorgeloos direct weer voor de klas of liever uitstel tot ná de zomer? Uit een online poll van Docentdirect.nl blijkt dat VO-Docenten hier heel verschillend over denken.
Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag.