Gamification of Games helpen om leerlingen te motiveren. Maar werkt het ook op lange termijn? Maakt Gamification leerlingen slimmer?
“Deze zak M&M’s is voor de winnaar!”. Zodra je jouw klas uitdaagt voor een wedstrijd, gebeurt er iets. Hoodies worden afgezet, laptops dichtgeklapt en ruggen gerecht. Voor even is er maximale aandacht. Zelfs bij de notoire niksdoeners. Gamification werkt. Offline en Online. Leerlingen raken gemotiveerd. Maar leren ze nou uiteindelijk ook méér en beter door het toepassen van gamification?
Gamification. Wat is dat eigenlijk? Officieel staat gamification voor ‘Het gebruiken van game-elementen in een niet-game omgeving.’ Zo bestaan er games om je geld te beheren en games om te leren hoe verzekeringen werken. Er is zelfs een versie van Pacman die je leert om hoofdsteden te onthouden.
De kracht van gamification en van spellen in het algemeen is bedoeld om de gebruiker te verleiden, te motiveren en te binden. Een speler wordt dus intrinsiek en niet extrinsiek gemotiveerd om het spel te spelen. Een groot verschil! De speler wil winnen. De inhoud is min of meer bijzaak. Die inhoud komt vanzelf zodra de speler begint te spelen.
Op scholen wordt gamification al steeds meer verankerd in officiële lesmethodes. En officieus maken veel docenten zelf met enige regelmaat een Kahoot’je. Bijvoorbeeld om taalfouten uit te leggen. Uiteraard zijn er ook vele andere tools om jouw les aantrekkelijk te maken, zoals Mentimeter, Wordclouds, Socrative, Escape the classroom of het Beschavingsspel.
Ok. Je leerlingen raken gemotiveerder. Maar steken ze er nou ook écht wat van op? Deze vraag hebben meerdere instanties en onderzoekers zichzelf gesteld. Dit is wat zij ontdekten.
Gamification toepassen in de les is voor de meeste docenten erg leuk. Een enthousiaste, gemotiveerde groep leerlingen maakt jou lessen dynamisch. En gamification kan er, mits juist toegepast, dus ook voor zorgen dat leerlingen de stof beter gaan onthouden.
Wat zijn jouw ervaringen met gamification en apps in het onderwijs? Geef jouw mening via de LinkedIn-groep VO Docenten Onder Elkaar. Denk en Discussieer mee.
Zomervakantie. Tijd voor ontspanning. Wij verzamelden enkele documentaires die je gezien moet hebben als docent. Ontspannend, inspirerend én educatief!
De financiële kennis van leerlingen in het voortgezet onderwijs is zorgwekkend, volgens economiedocent Erik van Dijk. Hij geeft daarom leerlingen les in het vak financiële educatie. En dat vak moet volgens hem gegeven worden op elke middelbare school. Lees waarom.
Deze 6 educatieve apps voor het voortgezet onderwijs zorgen voor meer fun, meer motivatie én meer concentratie. In én buiten de les.
Sans Forgetica is een lettertype dat ervoor zorgt dat leerlingen 12% meer onthouden. Kan dit lettertype ook een slimme bijdrage vormen voor het voortezet onderwijs?
Onze cookies zorgen voor gebruiksgemak en analyseren websitegedrag.